تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي

بيانيه ارزش‌ها


گزاره‏هاي ارزشي مندرج در بيانيه‌ي ارزش‏ها، بايد‏ها و نبايد‏‌هايي اساسي است که لازم است تمام اجزا و مؤلفه‏هاي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي هماهنگ با آن‌ها بوده و همه‌‌ي سياست‌گذاران و کارگزاران نظام ملتزم و پاي بند به آن‌ها باشند.
اين ارزش‌ها بر اساس آموزه‌‌هاي قرآن کریم و سنت پيامبر اکرم (ص) وحضرات اهل بيت (عليهم‌السلام)، قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران، رهنمود‌هاي رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري و سند چشم‏انداز بيست ساله و نقشه جامع علمی کشور و سياست‌هاي كلي تحول نظام آموزشي تهيه و تدوين شده است و با مباني نظري سند تحول بنيادين آموزش و پرورش (شامل فلسفه‌ي تعلیم و تربيت، فلسفه‌ي تعلیم و تربيت رسمي‌ عمومي و رهنامه‌ي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي در جمهوري اسلامي ايران) سازگار و مستند به مضامين مندرج در آن‌ها مي‌باشد.
گزاره‌های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی عبارتند از:
1- آموزه‌های قرآن کریم، نقش معنوي، اسوه اي، هدايتي و تربيتي پيامبر اكرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و ائمه معصومين (علیهم السلام) به ويژه امام زمان (عج) و ولايت‌مداري در تمام ساحت‌ها براي تحقق جامعه عدل جهاني (جامعه مهدوي)
تبصره: اقليت‌‌هاي مذهبي مصرح در قانون اساسي بر اساس قوانين موضوعه اقدام خواهند كرد.
2- آموزه‌های بنیادین مهدویت و انتظار که رمز هویت اسلام ناب و عامل حیات و بقای آن در عصر غیبت است، به عنوان مهمترین رسالت منتظران در عصر غیبت
3- ميراث نظري و عملي حضرت امام خميني (ره)، تعميق علاقه و پيوند با انقلاب اسلامي، قانون اساسي و ولايت فقيه
4- فرآیند تعلیم و تربيت در تمام ساحت‌‌ها شامل تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقي، تعلیم و تربيت اجتماعي و سياسي، تعلیم و تربيت زيستي و بدني، تعلیم و تربيت زيباشناختي و هنري، تعلیم و تربيت اقتصادي و حرفه‌اي، تعلیم و تربيت علمي ‌و فناورانه منطبق بر نظام معيار اسلامي (مباني و ارزش‌‌هاي برگرفته از قرآن کریم، سنت حضرات معصومين (علیهم السلام) و عقل) كه تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقي در آن محوريت دارد
5- ‏زمینه سازي کسب شايستگي‌هاي پايه- با تأكيد بر خصوصيات مشترك اسلامي‌– ايراني و انقلابي، در راستاي تكوين و تعالي پيوسته هويت دانش آموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی
6- هویت شناخت مدار و واقع نمایی و معنای گسترده، جامع و منسجم معرفت (وحیانی، عقلانی ، نقلی و تجربی)
7- نقش معلم (مربي) به عنوان هدایت کننده و اسوه ای امين و بصير در فرآیند تعلیم و تربيت و موثرترين عنصر در تحقق ماموريت‌هاي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي
8- بصیرت و تعالي در زمينه‌هاي گوناگون عبادي – اخلاقي، اعتقادي، سياسي اجتماعي فرهنگي.
9- كرامت ذاتی و اکتسابی انسان و کسب فضایل اخلاقی از جمله: ایمان ،تقوا،تولی و تبری، عمل صالح، خودباوري، روحيه مجاهدت، ظلم ستیزی، علم، حكمت، عفت، شجاعت، عدالت، صداقت، ایثاروفداکاری
10- سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده
11- تكوين و تعالي جنبه‌‌هاي انساني هويت دانش آموزان براي تقويت روابط حق محور، عدالت‌گستر و مهرورزانه با همه انسان‌ها در سراسر جهان
12- منزلت علم نافع، هدایت گر و توانمندساز و مقام و جايگاه عالم و معلم
13- پرورش، ارتقاء و تعمیق انواع و مراتب عقلانیت در همه ساحت‌های تعلیم وتربیت
14- ارتقاءجايگاه و نقش تربيتي خانواده و مشاركت اثربخش آن با نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
15- نقش تربيتي اماكن مذهبي، نهادهاي مردمي، اجتماعي ورسانه‌ها
16- عدالت تربيتي در ابعاد كمي‌،همگاني و الزامي و عدالت كيفي با رعايت تفاوت‏‌هاي فردي، جنسيتي، فرهنگي و جغرافيايي
17- جایگاه و نقش تعلیم و تربیتی نهاد رسانه و فناوری‌های ارتباطی و بهره گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری وکنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن
18- توجه توأمان به منافع و مصالح فردی و اجتماعی در چارچوب منافع و مصالح ملی
19- صیانت از وحدت ملي و انسجام اجتماعي با محوريت هويت مشترک اسلامي- ايراني
20- وطن دوستي و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی- ایرانی و اهتمام به برپايي جامعه مهدوي
21- تقویت گرایش به زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان مشترک
22- استمرار فرهنگ اسلامي- ايراني از طریق ارزیابی آگاهانه آن وتعامل نقادانه با ساير فرهنگ‌ها بر اساس نظام معيار اسلامي
23- مسئولیت پذیری همه جانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت مورد نياز جامعه
24- روحيه كارآفريني ،كسب شايستگي‏هاي عام حرفه‌اي و مهارتي و هنري زمينه ساز کار مولّد.
25- ارج نهادن به دستاورد‌هاي علمي‌ و تجربه‌های بشری در چارچوب نظام معيار اسلامي و بسترسازي برای دستیابی به مرجعیت علمی جهان
26- نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي به عنوان عامل اثرگذار اجتماعي و مولد نیروی انسانی و سرمايه فرهنگي و معنوي جهت رشد و تعالي همه جانبه و پايدار و اعتلاي فرهنگ عمومي مبتنی بر نظام معیار اسلامی
27- مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربيت رسمي عمومي و محل کسب تجربه‌هاي تربيتي
28- تقویت شأن حاکميتي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي در ابعاد سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، پشتيباني و نظارت و ارزیابی ضمن مشارکت پذيري و کاهش تصدي گري غیرضرور در بعد اجرا با رعايت اصل عدالت
29- آینده پژوهی و پایش تحولات موثر بر تعلیم و تربیت رسمی عمومی به منظور ایفای نقش فعال در مواجهه با چالشهای پیش رو در عرصه‌های مختلف
30- جامعيت، يکپارچگي و توجه متوازن به ساحت‏هاي تعليم و تربيت