تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي

هدف‌هاي عملياتي و راهكارها


هدف‏‌هاي عملياتي و راهكار‌هاي ذيل آنها، لزوماً از تناظر يك به يك با هدف‏‌هاي كلان برخوردار نيستند. از اين رو، برخي هدف‏‌هاي عملياتي و نيز راهكار‌هاي ذيل يك هدف‏ كلان، ممكن است با هدف‏‌هاي كلان ديگري نيز مرتبط باشند. با توجه به اين گونه ارتباط‏ها، هر راهكار، براي هدفي كه ذيل آن آمده است، جنبه اصلي و براي برخي هدف‏‌هاي ديگر جنبه مكمل دارد. به‏هنگام عملياتي كردن احكام اين سند، لازم است در تدوين برنامه‏‌هاي ميان مدت و كوتاه مدت اين گونه پيوستگي‏ها مورد توجه قرار گيرد
1- پرورش تربيت يافتگاني که:
- دين اسلام را‏ حق دانسته و آن را به عنوان نظام معيار مي شناسند و به آن باور دارند و آگاهانه و آزادانه و شجاعانه و فداكارانه براي تکوين و تعالي اخلاقي خود و دست يابي به مرتبه‌اي از حيات طيبه و استقرار حكومت عدل جهاني مهدوي از آن تبعيت مي نمايند و به رعايت احكام و مناسك دين و موازين اخلاقي مقيد هستند.
- از دانش‏‌هاي پايه و عمومي سازگار با نظام معيار اسلامي، هم چنين از توان تفكر، درک و کشف پديده‌ها و رويدادها به عنوان آيات الهي و تجلي فاعليت خداوند در خلقت و نيز دانش، بينش و مهارت‌ها و روحيه‌ي مواجهه‌ي‏ علمي و خلاق با مسائل فردي و خانوادگي و اجتماعي برخوردارند.
- با درك مفاهيم اجتماعي و سياسي و «احترام به قانون» و انديشه‏ورزي در آن‌ها، شايستگي رويارويي مسئولانه و خردمندانه با تحولات اجتماعي و سياسي را كسب مي‌كنند و با رعايت وحدت و تفاهم ملي، در دفاع از عزت و اقتدار ملي مي‌كوشند و با روحيه‌ي مسئوليت پذيري و تعالي خواهي و برخوردار از مهارت‌‌هاي ارتباطي، در حيات خانوادگي و اجتماعي (در سطوح محلي تا جهاني) با رعايت اصول بر گرفته از نظام معيار اسلامي، مشارکت مؤثر دارند.
- با درك مفاهيم اقتصادي درچارچوب نظام معيار اسلامي از طريق کار و تلاش و روحيه‌ي انقلابي و جهادي، كارآفريني، قناعت و انضباط مالي، مصرف بهينه و دوري از اسراف و تبذير و‏ با رعايت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با ديگران در فعاليت‌هاي اقتصادي در مقياس خانوادگي، ملي و جهاني مشارکت مي‌نمايند.
- داراي حداقل يك مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند بگونه‌اي كه در صورت جدايي از نظام رسمي تعليم و تربيت در هر مرحله، توانايي تأمين زندگي خود و ادارة خانواده را داشته باشند.
- با درك مفاهيم بهداشت فردي و اجتماعي و مسائل زيست بوم طبيعي و شهري به منزلة امانات الهي، شايستگي حفظ و ارتقاي سلامت فردي و بهداشت محيطي را كسب مي‌كنند و با ورزش و تفريحات سالم فردي و گروهي، به نيازهاي جسمي و رواني خود و جامعه‏ بر اساس اصول برگرفته از نظام معيار اسلامي، پاسخ مي‌دهند.
- با قدر شناسي و درک زيبا شناسانه‌ي آفرينش الهي و مصنوعات هنرمندانة بشري، درك مفاهيم فرهنگي و ميان فرهنگي‏ و بهره گيري از قدرت تخيل، توانمندي‌هاي لازم در خلق آثار فرهنگي و هنري را به دست مي‌آورند و براي حفظ و تعالي ميراث فرهنگي، تمدني و هنري در سطح ملي و جهاني براساس نظام معيار اسلامي مي‌کوشند (هدف‌هاي كلان 1و4و5و2و8).
راهکار1/1- طراحي، تدوين و اجراي برنامه درسي ملي براساس اسناد تحول راهبردي و باز توليد برنامه‌هاي درسي موجود با تأكيد بر:
الف). متناسب سازی حجم و محتوی کتب درسي و ساعات و روزهاي آموزشي با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش آموزان.
ب). حاکمیت رویکرد فرهنگی- تربیتی در تولید محتوی و تقویت شایستگی‌های پایه ی دانش‌آموزان
ج). بهره مندی فزونتر از روش‌های فعال، خلاق و تعالی بخش
د). بهره گیری از تجهیزات و فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در راستاي اهداف
ه). توجه بیشتر به تفاوت‌های فردی به ویژه هویت جنسیتی دانش آموزان و تفاوت‌های شهری و روستایی
راهکار2/1- تدوین برنامه‌های عملیاتی لازم در راستای ترویج، تقویت مستمر و تحکيم فضایل اخلاقي در محيط‌‌هاي تربيتي با استفاده از تمام ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی با تاكيد بر اولويت كرامت و عزت نفس و شجاعت، حياء و عفت، صداقت، مسئوليت پذيري و نظم در تمام دوره‌هاي تحصيلي
راهکار3/1- توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپايي نماز جماعت در مدرسه و تقويت انس با قرآن در دانش آموزان و توسعه‌ي فرهنگ و سواد قرآني با اصلاح برنامه‌ها و توانمند سازي معلمان در راستاي تقويت مهارت روخواني و روان خواني در دوره ابتدايي، آشنايي با مفاهيم کليدي قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآني در متوسطه دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی
راهکار4/1- ایجاد ساز و کارهای ترويج و نهادينه سازي فرهنگ ولایت مداری تولي وتبرّي، امربه معروف و نهي از منكر، روحیه جهادی و انتظار «زمينه سازي براي استقرار دولت عدل مهدوي (عج)» با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه و نقش الگويي معلمان و اصلاح روش‌ها
راهكار5/1- ارائه‌ي آموزش زبان خارجي در چارچوب بخش انتخابي (نيمه تجويزي) برنامه‌ي درسي، با رعايت اصل تثبيت و تقويت هويت اسلامي- ايراني
راهكار 6/1- گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارت‌هاي مورد نياز جامعه و تعليم متناسب و برنامه‌ريزي شدة آن در همة دوره‌هاي تحصيلي و براي همة دانش آموزان
راهكار 7/1- ايجاد ساز و كار براي تقويت انسجام اجتماعي و وحدت ملي و احياء هويت افتخارآميز اسلامي-ايراني در دانش‌آموزان و معلمان با تأكيد بر آموزش و اجراي سرود ملي و به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوري اسلامي ايران در تمام مدارس
2- تعميق تربيت و آداب اسلامي، تقويت اعتقاد و التزام به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي (1و2و8)
راهكار1/2 - بازنگری و اصلاح برنامه‌هاي درسي مبتني بر رويكرد فرهنگي- تربيتي و تقويت و توسعه جنبه‌هاي تربيتي واخلاقي آنها به منظور فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان براساس فرهنگ اسلامی- ایرانی
راهكار2/2 - تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتنداری، انتخابگری درست و تعالی بخش مستمر دانش آموزان با استفاده از فرصت ايام ا...، برگزاري مراسم آگاهي بخش و نشاط انگيز در اعياد و وفيات، حضور فعال و مشاركت دانش آموزان در محافل، مجالس و اماكن مذهبي و تقويت انس با دعا و توسل
راهكار3/2- تقویت شایستگی‌های اعتقادی، اخلاقي و حرفه‌اي مدیران و معلمان و تحكيم نقش الگويي آنان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ایشان در برنامه‌های تربیتی و فعالیت‌های پرورشی مدارس و واگذاري مسئوليت كلان تربيتي مدرسه به مديران مدارس
راهكار4/2 - تقويت ایمان، بصيرت ديني و باور به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و توانمند سازي مربیان و دانش آموزان براي وفاداري و حمايت آگاهانه از اين ارزش‌ها و مواجهه هوشمندانه با توطئه‌هاي دشمنان با استفاده از ظرفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش و مشارکت خانواده و سایر نهادها و دستگاه‌ها به ویژه حوزه‌های علمیه و حضور فعال و سازمان یافته دانش آموزان و مدارس در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی و انقلابی
راهكار5/2- ايجاد ساز و كارهاي لازم براي تقويت آداب و سبك زندگي اسلامي – ايراني، در تمام ساحت‌هاي تعليم و تربيت به عنوان رويكرد حاكم در فرايند طراحي، تدوين و اجراي برنامه‌هاي درسي و آموزشي
راهكار 6/2 - طبقه بندي و متناسب سازي مقولات و موضوعات تربيتي و اخلاقي با مراحل رشد و ويژگي‌هاي دانش آموزان واهداف و نيازهاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي و جامعه
راهكار7/2 - استانداردسازي و تدوين شاخص‌هاي كيفي براي ارزيابي فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيتي مدارس
راهكار8/2 - استفاده از ظرفيت برنامه‌هاي درسي، منابع آموزشي، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات، كتابخانه، فرصت اردوها و فعاليت‌هاي برون مدرسه به ويژه مساجد و كانون‌هاي مذهبي براي تقويت معرفت و باور به معارف الهي به ويژه اعتقاد به توحيد و معاد و ولايت و انتظار با رويكرد قرآني، روايي و عقلاني در دانش آموزان
3- ترويج و تعميق فرهنگ حيا، عفاف وحجاب متناسب با قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي (1و2)
راهكار1/3- بازنگري و بازتوليد برنامه‌ها و محتواي آموزشي و روش‌هاي تربيتي براي دروني سازي و تعمیق و ترويج فرهنگ حيا، عفاف و حجاب
راهكار2/3- اتخاذ تدابير مناسب جهت جذب، تربيت و بكارگيري نيروي انساني شايسته و متعهد و عامل به رعايت حيا، عفاف و پوشش مناسب در كلية مراكز اداري و آموزشي
راهكار3/3- جلب مشاركت سازنده و اثربخش خانواده‌ها در حفظ، تعميق و اشاعه حيا، عفاف ، و پوشش دانش آموزان
راهكار 4/3- ايجاد ساز و كارهاي لازم براي هماهنگي رسانه‌ها و توليد كنندگان كتب و مواد‌آموزشي، لوازم‌التحرير و تجهيزات آموزشي و تربيتي در جهت ترويج فرهنگ حيا، عفاف و حجاب مناسب در دانش آموزان
راهكار 5/3- طراحي و ارائة الگو ي لباس و پوشش مناسب، متنوع، زيبا و آراسته مبتني بر فرهنگ اسلامي– ايراني براي مربيان و دانش آموزان پسر و دختر در راستاي تقويت هويت اسلامي– ايراني
راهكار 6/3- برنامه‌ريزي به منظور اقناع فكري دانش آموزان براي پذيرش قلبي و دروني حيا ، عفاف، حجاب و عمل به آن با تبيين ديدگاه اسلام
راهكار 7/3- ارائه خدمات مشاوره ای – تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان
4- تقويت بنيان خانواده و کمک به افزايش سطح توانايي‌ها و مهارتهاي خانواده در ايفاي نقش تربيتي متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی (2و5)
راهکار 1/4- آموزش و ارتقاء مديريت خانواده در استفادة مناسب از ابزار رسانه در محيط خانواده همسو با اهداف نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهکار2/4- تدوين اصول راهنما و پودمان‌هاي آموزشي براي تبيين نقش مدرسه، رسانه‏ها و خانواده در تأمين پيش نيازهاي ورود کودک به مدرسه و ايجاد سازوکارهاي لازم براي هماهنگي و همسويي آنها با هم و با اهداف نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهکار3/4- تدوين برنامة جامع مشاركت خانواده و نهادهاي تربيتي و آموزشي براي تقويت فرهنگ تربيتي خانواده‌ها و تحقق شايستگي‌هاي پايه دانش آموزان
راهکار4/4- افزایش میزان مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری دوره‌های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده‌های آسیب پذیر و آسیب زا برای همسو سازی اهداف و روش‌های تربیتی خانواده و مدرسه
راهکار5/4- اضافه نمودن درس مدیریت و سلوك مناسب خانواده به جدول برنامه ی درسی دوره متوسطه در تمامی رشته‌ها و برای تمام دانش‌آموزان
راهكار 6/4- تهيه و تدوين محتواي آموزشي براي دانش آموزان جهت آشنايي با ويژگي‌ها، نيازها و وظايف خانواده در چارچوب ارزش‌ها و معيارهاي اسلامي
5- تامين و بسط عدالت دربرخورداري از فرصت‏‌هاي تعليم وتربيت با کيفيت مناسب باتوجه به تفاوت‌ها و ويژگي‌هاي دختران و پسران و مناطق مختلف كشور (3و5و7)
راهكار 1/5- تعميم دورة پيش دبستاني به ويژه در مناطق محروم و نيازمند حتي الامكان با مشارکت بخش غيردولتي با تاکيد بر آموزش‌هاي قرآني و تربيت بدني و اجتماعي
راهكار 2/5- برنامه‌ريزي و تمهيد مقدمات براي پوشش کامل دوره آموزش عمومي و برخوردار از کيفيت مناسب در تمام مناطق كشور
راهكار 3/5- توانمند سازي دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشيه‌ي شهرها، عشاير کوچ نشين و هم‌چنين مناطق دوزبانه با نيازهاي ويژه، با تاكيد بر ايجاد فرصت‌هاي آموزشي متنوع و باكيفيت
راهكار 4/5- اولويت بخشي به تأمين و تخصيص منابع، تربيت نيروي انساني کارآمد، تدوين برنامه براي رشد، توانمندسازي و مهارت‌آموزي، ادامه تحصيل و حمايت مادي و معنوي دانش آموزان مناطق محروم و مرزي
راهکار 5/5- اختصاص حداقل 10درصد و حداكثر 20 درصد از برنامه‌هاي آموزشي به معرفي حرفه‌ها، هنرها، جغرافيا، آيين و رسوم و نيازها و شرايط اقليمي وجغرافيايي استانها به ويژه مناطق روستايي وعشايري با رعايت استانداردهاي ارتقاي کيفيت و تقويت هويت اسلامي– ايراني دانش‌آموزان در چارچوب ايجاد كارآمدي و تقويت هويت ملي
راهكار6/5- طراحي و تدوين برنامة آموزشي متناسب با نيازها و نقش‌هاي دختران وپسران.
راهكار 7/5- طراحي و تدوين برنامه تعليم و تربيت انعطاف‌پذير، متناسب با ويژگي‌هاي شخصيتي و محيطي استعدادهاي گوناگون دانش‌آموزان به منظور شكوفائي استعدادهاي خاص و افزايش كارآمدي و مفيد بودن آنها
راهكار 8/5- ساماندهي و بكارگيري بهينه و اثربخش منابع انساني و توزيع عادلانة آن در سراسر كشور
6- تنوع بخشي به محيط‏هاي يادگيري در فرايند تعليم و تربيت رسمي عمومي(1و3و8)
راهكار 1/6- ایجاد، توسعه و غني‌سازي واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبيل كتابخانه، آزمايشگاه و كارگاه، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات)
راهكار2/6- تقويت و توسعه‌ي تعاملات نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي با جامعه و ساير دستگاه‌ها و نهادها از طريق گسترش ساختار تلفيقي و مسئله محور در ضمن طراحي و اجراي برنامه‏هاي درسي
راهكار 3/6- ايجاد موزه و نمايشگاه علم و فناوري در هر يک از شهرستان‌ها تا پايان برنامه ششم توسعه کشور، به منظور فراهم آوردن زمينة مشاهده و تجربه فزون‌تر دانش آموزان و عيني‌تر كردن محتواي آموزشي كتب درسي
راهكار 4/6- ساماندهي و مدیریت بر فعالیت‌های موسسات و آموزشگاه‌هاي آزاد وابسته به وزارت آموزش و پرورش، بازنگري و بازتولید محتوای برنامه‌های آموزشی آنها همسو با اهداف و برنامه‌های تحولي آموزش و پرورش و نظارت و ارزیابی مستمر بر عملکرد آنها و هماهنگي و همكاري با دستگاه‌هاي ذي‌ربط براي ايجاد همسويي ساير آموزشگاه‌هاي آزاد با اهداف برنامه‌هاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهكار5/6- تنظيم و اجراي برنامة جامع کارآفرینی و مهارت آموزی براي تمام دوره‌هاي تحصيلي به ويژه دانش آموزان دورة متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي و آموزشي
راهكار 6/6- ايجاد شبكه‌اي از محيط‌هاي يادگيري مانند پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‏هاي فرهنگ، کتابخانه‌هاي عمومي، نمايشگاه‌ها و موزه‏هاي تخصصي علوم و فناوري، مراکز کارآفريني، ورزشگاه‌ها و ساير مراکز مشابه و برقراري تعامل اثربخش مدارس با اين محيط‌ها، با رعايت اصل غني‌سازي محيط مدرسه با همكاري ساير دستگاه‌ها
7- افزايش نقش مدرسه به عنوان يكي از کانون‌هاي پيشرفت محلي، به ويژه در ابعاد فرهنگي
- اجتماعي (2و1و5و7)
راهکار1/7– فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي نقش آفريني مدرسه به عنوان كانون كسب تجربيات تربيتي محله وجلوه‌اي از جامعه اسلامي و حيات طيبه با تفويض اختيار و مسئوليت به آن و استانداردسازي تمام مولفه‌ها و عوامل درون مدرسه‌اي
راهکار2/7- نهادينه سازي و تقويت همكاري مدرسه با مراكز فرهنگي ‌و علمي محله به ويژه مسجد وكانون‌‌هاي مذهبي و حوزه‌هاي علميه و مشارکت فعال مديران، معلمان و دانش آموزان در برنامه‌هاي مرتبط محله و نيز حضور نظام‌مند و اثر بخش روحانيون توانمند و مبلغان مذهبي با تجربه در مدرسه
راهكار 3/7- برقراري ارتباط سازمان يافته مراكز علمي- پژوهشي با نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي در سطح ملي و منطقه‌اي و بهره مندي از پشتيباني علمي و تخصصي حوزه‌هاي علميه و موسسات آموزش عالي و مراكز آموزش فني و حرفه‌اي به ويژه دانشكده‌هاي علوم قرآني، علوم تربيتي و روانشناسي در مدارس
8- افزايش مشارکت نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي و مدرسه و معلمان و دانش آموزان در رشد و تعالي كشور در عرصه‌هاي ديني، فرهنگي، اجتماعي در سطح محلي و ملي به عنوان نهاد مولد سرمايه انساني، فرهنگي، اجتماعي و معنوي (5، 2 و 7)
راهكار 1/8- اصلاح، ارتقاء و تغيير نگرش به آموزش و پرورش به عنوان سازمان فراگير و نيروي اثرگذار اجتماعي در خدمت اهداف رشد و تعالي كشور به ويژه اهداف فرهنگي و اجتماعي
راهکار2/8- ايجاد سازوکارهاي لازم براي تقويت جايگاه و منزلت فرهنگي و اجتماعي معلمان
راهكار3/8- بستر سازي براي حضور فعال دانش آموزان در تشکل‏هاي رسمي و قانوني مرتبط با اتکا به ظرفيت‏هاي درون و برون آموزش وپرورش از قبيل: بسيج دانش آموزي، کانون‌هاي علمي و فرهنگي وانجمن اسلامي دانش آموزان
راهكار4/8- فراهم آوردن ساز وكار‌هاي قانوني براي حضور فعال و موثر مسئولين نظام تعليم و تربیت رسمی عمومی در نهاد‌هاي سياست گذار وتصميم ساز فرادستي به عنوان يکي از ارکان تعالي و پيشرفت همه جانبه و پايدار کشور
راهكار 5/8 - تبيين دستاوردهاي علمي و فني تمدن اسلامي- ايراني در برنامه‌هاي درسي و آموزشي و تقويت باور و روحيه مسئوليت پذيري دانش آموزان براي تحقق تمدن نوين اسلامي در راستاي دستيابي به جامعه عدل مهدوي
راهكار 6/8- تقویت شایستگی‌های حرفه‌ای و اعتقادی مدیران و معلمان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و موثر ایشان در برنامه‌های تربیتی و فعالیت‌های پرورشی مدارس
راهكار 7/8- تأكيد بر معلم محوري در رابطة معلم و دانش آموز در عرصه تعليم و تربيت و جلوگيري از اجراي هر سياست و برنامة نظري و عملي كه اين محوريت را مخدوش نمايد
راهكار8/8- مشاركت فعال آموزش وپرورش در مواجهه با نيازهاي فوري و عمومي جامعه از قبيل شیوع بیماری‌های فراگیر، زلزله، رفع بیسوادی، حاکمیت قوانین و مقررات، حفظ و پاکیزگی محيط زيست، خدمت به محرومين، حركت‌هاي خيرخواهانه مردمي وانقلابي ازطريق برگزاري دوره‌ها، اردوهاي آموزشي و توجيهي براي آماده سازي مربيان ودانش آموزان
راهكار 9/8- تعامل اثر بخش با مراکز فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها – به ویژه رسانه ملی- برای تبیین جایگاه نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و جلوگیری از کوچک انگاری نقش آن در سرنوشت آینده کشور از منظر معارف اسلامی
9- جلب مشارکت اركان سهيم و موثر و بخش عمومي ‌و غيردولتي در تعليم و تربيت رسمي عمومي(5و2و7)
راهکار1/9- ايجاد تسهيلات قانوني و سازوکارهاي تشويقي و انگيزشي لازم اعم از مادي و معنوي، براي بسط فرهنگ نيکوکاري و تعاون‌، مشاركت پذيري ومشاركت جويي در جامعه و در بين دانش‌آموزان با الهام از آموزه‌هاي ديني با تاکيد بر استفاده مناسب از ظرفيت کتاب‌هاي درسي، مجلات و رسانه‌هاي آموزشي و برگزاري اردوهاي جهادي
راهکار2/9- ايجاد سازوکارهاي مناسب براي حفظ و ارتقاي مستمر سطح مشارکت واقفين و خيرين مدرسه ساز از قبيل نامگذاري مدارس به نام ايشان، مشارکت آنان در مديريت مدارس خيرساز، مشارکت دولت در تأمين هزينه‌هاي این مدارس
راهکار3/9- توسعه مشاركت بخش‌‌هاي دولتي و غيردولتي در انجام امور مربوط به توليد، چاپ و توزیع مواد ومنابع آموزشي در چارچوب سياست‏هاي آموزش و پرورش با تأکید بر سیاست تولید بسته های آموزشی و سیاست چند تألیفی در کتاب های درسی
راهکار4/9- تقويت و گسترش مدارس غير دولتي با اصلاح و بازنگري قوانين و مقررات موجود
10- ارتقاء منزلت اجتماعي و جايگاه حرفه‌اي منابع انساني با تاكيد بر نقش الگويي و جايگاه معلم (4و2)
راهكار 1/10- برنامه‌ريزي و به کارگيري امکانات و فرصت هاي اجتماعي براي اعتلاي فرهنگ عمومي‌در تكريم و پاسداشت مقام معلم با تاکيد بر استفاده از ظرفيت رسانه ملي
راهكار 2/10- استقرار نظام سنجش صلاحيت‌هاي عمومي‌، تخصصي و حرفه اي، تعيين ملاک‏هاي ارزيابي و ارتقاي مرتبه (نظام رتبه‌بندي) علمي و تربيتي معلمان و تقويت انگيزه ارتقاء شغلي در آنان بر اساس نظام معيار اسلامي
راهكار 3/10- اصلاح قوانين و مقررات موجود استخدامي، مالي و اداري متناسب با حرفه های تخصصي، با مشارکت دستگاه‌هاي ذيربط
راهكار 4/10- طراحي و استقرار نظام خاص بازنشستگي فرهنگيان براي بهره‌مندي فزونتر از تجارب مفيد آنان
11- باز مهندسي سياست‌ها و باز تنظيم اصول حاکم بر برنامه‌ي درسي تربيت معلم با تأکيد بر کارورزي و انطباق سطح شايستگي‏هاي حرفه‌اي معلمان در سطح ملي و جهاني با مقتضيات الگوي برنامة درسي در نظام تعليم و تربيت و طراحي سياست هاي مناسب براي ارتقاي شيوه هاي جذب، تربيت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش (1،2،4،7 و8)
راهكار 1/11- استقرار نظام ملي تربيت معلم و راه اندازي دانشگاه ويژه فرهنگيان با رويکرد آموزش تخصصي و حرفه‌اي تربيت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همكاري دستگاه هاي ذيربط.
راهكار 2/11- طراحي و ارتقاي نظام تربيت حرفه‌اي معلمان در آموزش و پرورش با تاكيد بر حفظ تعامل مستمر دانشجو معلمان با مدارس و نهادهاي علمي ‌و پژوهشي در طي اين دوره و فراهم آوردن امكان كسب تجربيات واقعي از كلاس درس و محيط هاي آموزشي
راهكار 3/11- ايجاد سازوکارهاي لازم براي جذب و نگهداشت استعداد‌‌هاي برتر و برخوردار از صلاحيت‌هاي ديني، اخلاقي، انقلابي و شخصيتي به رشته‌‌هاي تربيت معلم با تاکيد بر تقويت انگيزه‌هاي معنوي و مادي معلمان از قبيل برقراري حقوق و دستمزد در دوران تحصيل، ارتقاي سطح آموزشي و تجهيزاتي مراکز ذيربط، ايجاد نظام بازآموزي مستمر علمي و تسهيل در ادامه تحصيل با توجه به رتبه بندي معلمان
راهكار 4/11- ايجاد نظام ارزيابي صلاحيت معلمان شامل شايستگي‌هاي اخلاقي، اعتقادي، انقلابي، حرفه‌اي و تخصصي و ارزشيابي متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی
راهكار5/11- ایجاد انعطاف در برنامه های درسی تربیت معلم متناسب با تحولات علمی و نیازهای نظام تعليم وتربیت رسمی عمومی با تاکید بر رویکرد تلفیقی و به روز رسانی توانمندی های تربیتی و تخصصی معلمان
راهكار6/11- استقرار سازوكار‌هاي ارتقاي توانمندي هاي معلمان براي مشاركت موثر آنان در برنامه‌ريزي درسي در سطح مدرسه، به ويژه ساز وكار‌هايي كه به تقويت هويت حرفه‌اي آنان مي‌انجامد
راهكار7/11- توسعه‌ي زمينه پژوهشگري و افزايش توانمندي‏هاي حرفه‌اي به شکل فردي و گروهي ميان معلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلي وملي و ايجاد فرصت هاي باز آموزي مستمر علمي و تحقيقاتي و مطالعاتي و برگزاري جشنواره هاي الگوي تدريس برتر و اختصاص اعتبارات خاص براي فعاليت هاي پژوهشي معلمان
راهكار8/11- برنامه‌ريزي براي كارآموزي و كارورزي دانشجو معلمان در کنار تربيت معلم و بررسي نظريات جديد تعليم وتربيت
راهکار9/11- رصد کردن تحولات نظام آموزش و پرورش و تربيت معلم و تحولات علمي در حوزه علوم تربيتي در سطح منطقه، جهان اسلام و بين الملل و بومي سازي تجربيات و يافته‌‌هاي مفيد آنها و بهره مندي آگاهانه از آنها در چارچوب نظام معيار اسلامي
راهکار10/11- جلب مشاركت دانشگاه هاي برتر و حوزه هاي علميه در امر تربيت تخصصي
- حرفه‌اي و ديني معلمان، كارشناسان و مديران با همكاري دانشگاه فرهنگيان
راهکار11/11– مشارکت فعال در تعاملات بين المللي، با اولويت جهان اسلام و انعكاس نظريات و تجربيات موفق داخلي در محافل و مراكز علمي جهاني
راهكار12/11- بهینه سازی سیاست‌ها و برنامه‌های نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي برای افزایش کارآیی و اثربخشی مدارس خارج از کشور با تأکید بر بازنگری جداول آموزشی و محتوای کتب درسی، به کارگیری نیروهای متعهد، توانمند و مجرب و متناسب سازی فضای فیزیکی اين مدارس
12- برقراري الگوي جبران خدمات و تأمين رفاه نيروي انساني درخور منزلت فرهنگيان با توجه به لزوم تمام وقت شدن آنان(4و3و7)
راهكار 1/12- بهينه سازي نظام پرداخت‏ها، مبتني بر شايستگي‌ها و بر اساس رويکرد رقابتي
راهكار 2/12- فراهم آوردن تسهيلات و امتيازات مناسب براي جذب و نگهداشت نيرو‌هاي كارآمد در دوره ابتدایي و تقويت نگاه تخصصي زيربنايي به اين دوره تحصيلي
راهكار 3/12-ايجاد سازوکارهاي قانوني براي افزايش انگيزه معلمان و مربيان با ساماندهي مناسب خدمات و امكانات رفاهي و رفع مشكلات مادي و معيشتي آنان
13- افزايش نقش شوراهاي آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس در تقويت فعاليت‌هاي تربيتي استان و منطقه و مدرسه در چارچوب سياست‏ها و برنامه‏هاي ملي(5و2و4و7)
راهکار1/13- اصلاح قوانين و مقررات موجود در راستاي تقويت نقش شورا‏‌هاي آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق و مدارس متناسب با مقتضيات تربيتي
راهکار2/13- افزايش کارآمدي شوراهاي درون مدرسه (مانند شوراي معلمان و شوراي دانش‌آموزان) با تفويض برخي از اختيارات اداره و مدرسه به آنان و فراهم آوردن زمينه مشارکت بيشتر ايشان در فرايند تعليم و تربيت مدرسه
14- ايجاد و متناسب سازي فضاهاي تربيتي با ويژگي‌‌ها ونيازهاي دانش آموزان و اقتضائات فرهنگ اسلامي - ايراني ‌و شرایط اقليمي، فرهنگي و جغرافيايي (6و7و3)
راهكار 1/14- طراحي و ساخت فضا‌هاي تربيتي متناسب با اقتضائات برنامه‌ي درسي، استاندارد‌هاي تربيتي، تحولات جمعيتي، اصول شهرسازي و معماري و شرايط اقليمي ‌با تأكيد بر استفاده از فناوري‌هاي نوين ساخت و تجهيزات آموزشي ورعايت الگوي معماري اسلامي- ايراني و توجه ويژه به نقش محوري نمازخانه در طراحي و معماري اسلامي
راهکار2/14- متناسب‌سازی فضاهای فيزيكي، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوت های جنسیتی دانش آموزان با تأکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینه سازی فرهنگ ايماني و عفاف و پوشش و رعايت احكام محرّميت در محيط
راهكار 3/14- اهتمام به طراحی، ساخت و تجهیز مناسب نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، فضای سبز و فضای ورزشی در تمام مدارس به عنوان محیط تعليم و تربيت
15- اصلاح محتوا ، ارتقاي جايگاه ، افزايش کيفيت و کارآمدي علوم انساني در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي مبتني برمباني ديني در چارچوب نظام معيار اسلامي(1و2)
راهكار 1/15- تدوين منابع علوم انساني مبتني بر جهان بيني اسلامي و با هدف توأمان هدايت، تعالي و مديريت فرد و جامعه
راهكار 2/15- تدوين برنامه به‌منظور فرهنگ‌سازي درجهت تبيين و تقويت منزلت علوم انساني و پرهيز از غلبه رويكرد تجربي و فني در دوره‌هاي آموزش رسمي عمومي
راهكار 3/15- شناسايي استعدادهاي برتر و هدايت آنها به ادامه تحصيل در رشته‌هاي علوم انساني و زمينه‌سازي براي تقويت و تعميق فعاليت‌هاي علمي پژوهشي آنها در دوره‌هاي آموزش عالي
راهكار 4/15- جذب و تربيت معلمان مستعد، آگاه و متعهد براي تدريس در درس‌هاي علوم انساني، دانش‌افزايي مستمر معلمان در حين خدمت و ارتقاء شأن و منزلت فرهنگي و اجتماعي آنها
راهكار 5/15- اصلاح و بازتدوين متون و مواد آموزشي دروس علوم انساني در سطوح مختلف براساس آموزه‌ها و معارف ديني و با مشاركت حوزه‌هاي علميه
راهكار 6/15- گسترش و تقويت مدارس و مجموعه‌هاي آموزشي تربيتي خاص علوم انساني در سراسر كشور
16- تنوع بخشي در ارائه‌ي خدمات آموزشي و فرصت‏هاي تربيتي متناسب با مصالح جامعه، نيازها و علایق دانش آموزان در راستاي شكوفايي استعدادهاي آنها (3و2و7)
راهكار1/16- ايجاد تنوع در فرصت‏هاي تربيتي در مراكز آموزشي و تربيتي براي پاسخ‌گویي به نياز‌هاي دانش‌آموزان
راهكار2/16- رعايت اقتضائات هويت جنسيتي(پسران و دختران) و ويژگي هاي دوران بلوغ دانش‌آموزان در برنامه‌هاي درسي و روش‌ها وبرنامه هاي تربيتي ضمن توجه به هويت مشترک آنان
راهكار3/16- توجه كافي به شرايط روحي دانش آموزان در سنين بلوغ و ارائه مشاوره و آموزش‌هاي ديني و اخلاقي متناسب با آنها
17-ارتقاي کيفيت فرايند تعليم و تربيت با تکيه بر استفاده هوشمندانه از فناوري‏هاي نوین (3، 2، 1، 7)
راهكار1/17- توسعة ضريب نفوذ شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات (اينترانت) در مدارس با اولويت پرکردن شکاف ديجيتالي بین مناطق آموزشی و ایجاد ساز و کار مناسب برای بهره برداری بهینه و هوشمندانه توسط مربيان و دانش آموزان در چارچوب نظام معيار اسلامي
راهكار2/17- تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب های درسی براساس برنامه درسي ملي (با تاکید بر استفاده از ظرفيت چند رسانه‌ای) تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور
راهکار3/17- اصلاح و به روزآوري روش هاي تعليم و تربيت با تأكيد بر روش هاي فعال، گروهي، خلاق با توجه به نقش الگويي معلمان
راهكار 4/17- گسترش بهره برداری از ظرفیت آموزش های غیرحضوری و مجازی در برنامه هاي آموزشي و تربيتي ویژه معلمان، دانش آموزان و خانواده های ایرانی در خارج از کشور بر اساس نظام معیار اسلامی و با رعايت اصول تربيتي از طريق شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات
18-تغيير و نوآوري در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي با رويکرد تعالی بخش ،پويا و بالنده (7و1و2)
راهکار1/18 – مناسب سازي فرهنگ سازماني بر اساس معيارهاي اخلاق اسلامي با تاكيد بر تقويت روحيه اخوت و تعاون، خلاقيت و آموزش مستمر
راهکار2/18- تامين تسهيلات و امكانات و ايجاد ساز و کارهاي کارا و اثربخش در آموزش‏هاي ضمن خدمت معلمان و تقويت انگيزه و مهارت حرفه‌اي براي يادگيري مداوم
راهکار3/18- ايجاد شبکه‌ي پژوهشي فعال و فراگير در درون ساختار نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي با استفاده از فناوري هاي نوين و در قالب شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات
راهکار4/18- استفادة بهينه از دانش و تجربه نخبگان و پيشکسوتان آموزش وپرورش
راهکار5/18- استقرار نظام خلاقيت و نوآوري در آموزش و پرورش در راستاي تربيت جامع و بالندگي معنوي و اخلاقي و حمايت مادي و معنوي از مديران، مربيان و دانش آموزان خلاق و نوآور و كارآفرين
19-استقرار نظام ارزش‌يابي و تضمين کيفيت در تعليم و تربيت رسمي عمومي(7و2و4)
راهکار1/19- ايجاد سازوکارهاي قانوني و ساختار مناسب براي سنجش و ارزش‌يابي عملکرد نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهكار 2/19- طراحي و اجراي نظام ارزشيابي نتيجه‌محور بر اساس استانداردهاي ملي براي گذر از دوره‌هاي تحصيلي و رويكرد ارزشيابي فرايندمحور در ارتقاي پايه‌هاي تحصيلي دورة ابتدايي و رويكرد تلفيقي(فرايندمحور و نتيجه‌محور) در ساير پايه‌هاي تحصيلي
راهکار3/19- ايجاد نظام رتبه بندي مدارس و موسسات آموزش و پرورش به منظور شفاف سازي عملكرد و ارتقاء كيفيت و تقويت انگيزه هاي رقابت منطقی و علمی بین آنان
راهكار4/19- ارتقاء جايگاه ايران در ارزيابي هاي كيفيت جهاني در چارچوب معيارهاي اسلامي و معرفي الگوي تعليم و تربيت اسلامي به جهان
20-تأمين، تخصيص و تنوع بخشي به منابع مالي، مديريت مصارف متناسب با نياز‏هاي کمّي و کيفي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي(6و7و3)
راهکار1/20– مديريت بهينة منابع و مصارف و شفاف سازي عملکرد مالي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهكار 2/20- شفاف‌سازي و برنامه‌ريزي براي افزايش سهم اعتبارات آموزش و پرورش از توليد ناخالص داخلي به میزان مناسب
راهكار 3/20- اولويت بخشي به آموزش ابتدايي در تامين و تخصيص منابع
راهکار 4/20- افزايش سهم هزينه هاي غيرپرسنلي در بودجه جاري آموزش و پرورش به ميزان مناسب به‌منظور ارتقاي آموزش و تربيت
راهکار5/20- طراحي ساز‌وکارهاي تنوع بخشي به منابع مالي دولتي و غيردولتي از قبيل موقوفات و امور خيريه
راهکار 6/20- بهينه سازي بهره برداري از منابع مادي و فيزيكي و تبديل به احسن كردن آنها و طراحي استانداردهاي مصرف و تعبيه ساز و كارهاي پيشگيري از اسراف و تبذير
راهكار 7/20- تقويت مشاركت عمومي در آموزش و پرورش با حفظ كاركردهاي سياستگذاري و نظارتي نظام از طريق تسهیل تاسيس مدارس غير دولتي وحمايت از فعاليت هاي آموزشي آنان
21- بازنگري و بازمهندسي ساختارها و رويه‌ها و روش‌ها (7و1و2)
راهكار 1/21- اصلاح و بازنگري ساختار دوره هاي آموزشي بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
راهكار 2/21- استقرار نظام مكان يابي مدارس بر اساس سامانه‌ي آمايش سرزمين و تحولات جمعیتی (ناظر به 50 سال آینده)
راهكار 3/21- طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش‌آموزان به سوی رشته‌ها و حِرَف و مهارت هاي مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه‌مندی و توانایی‌های آنان
راهكار 4/21- استقرار نظام راهنمائي و مشاوره تربیتی مبتني بر مباني اسلامي و افزايش نقش معلمان در اين زمينه و به كارگيري مشاوران متخصص براي ايفاي وظائف تخصصي در تمام پایه‌های تحصیلی
راهكار5/21- ساماندهی ساعات کار مربیان برای حضور تمام وقت در مدارس شامل ساعات تدریس و ساعات اختصاص یافته به سایر فعالیت های تربیتی مرتبط در مدرسه با توجه به ضرورت جبران خدمت مناسب ايشان
راهكار6/21- تحول در ساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و تعيين و متناسب سازي ساعات و روزهاي آموزشی در طول هفته
راهكار7/21- اولويت‌بخشي به رويكرد مديريت مجتمع‌هاي آموزشي و تربيتي به‌منظور اعمال مديريت يكپارچه تربيتي در طول مدت تحصيل دانش‌آموزان و ايجاد فرصت بيشتر براي ارتقاي فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي
راهكار8/21- استقرار و استفاده از نظام «دوري» در سازمان‌دهي معلمان در سه پايه اول ابتدايي
راهكار9/21- حاكميت برنامه محوري به جاي كتاب محوري و توليد بسته آموزشي در برنامه‌هاي درسي با رعايت اصل معلم محوري
راهكار 9/21- باز طراحي و ساماندهي تقويم سال تحصيلي با رعايت انعطاف و توجه به شرايط اقليمي و با تاكيد بر بهينه سازي تعطيلات
22- ارتقاء و بهبود مستمر کيفيت نظام كارشناسي، مديريت و راهبري آموزشي و تربيتي در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي(7و2و4)
راهكار 1/22- نهادينه كردن برنامه محوري در سطوح مختلف مديريت نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهكار 2/22- ايجاد ساز و كارهاي لازم براي تربيت و نگهداشت مديران و راهبران آموزشي و تربيتي و تلاش براي افزايش ثبات مديريت در مجموعه نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهکار3/22- طراحي و اجراي الگوي بالندگي شغلي– حرفه‌اي براي منابع انساني
راهكار 4/22- انجام مطالعات راهبردی آينده نگر در آموزش و پرورش و تدوين برنامه‌هاي آينده‌پژوهانه و اجرای آن با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط در آموزش وپرورش
راهکار5/22- اصلاح ساختار اجرايي و كاهش تعداد واحدهاي اداري، متناسب با مديريت كار آمد و اثربخش
راهكار 6/22- گزينش مديران در سطوح مختلف بر اساس شايسته سالاري و پيشگامي آنان در ارزشهاي الهي و انساني و معيارهاي علمي، كارآمدي و باور به اهداف نظام تعليم و تربيت رسمي
23- توسعه‌ي ظرفيت پژوهش و نو آوري، نظريه‌پردازي و مستند سازي تجربيات تربيتي بومي(8و2و7)
راهكار 1/23- استفاده بهینه از ظرفيت‌هاي موجود براي گسترش فرهنگ تفكر و پژوهش در بين مدیران، مربيان و تأمين پژوهشگر مورد نیاز نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب
راهكار 2/23- تدوين نظام جامع حمايت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش و هدايت موضوعات و اهداف پژوهشي در راستاي تحقق اهداف تعليم و تربيت رسمي
راهكار 3/23- حمايت‌هاي مادي و معنوي از طرح‌‌هاي موفق و نوآوري‌‌هاي تربيتي بومي‌، مستندسازي و انتشار يافته‌‌هاي پژوهشي در داخل و خارج از كشور و ايجاد بانك اطلاعاتي فعال و كارآمد
راهكار 4/23- حمايت‌هاي مادي و معنوي از كرسي‌هاي نظريه پردازي در علوم تربيتي و روش‌هاي تعليم و تربيت و فراهم آوردن زمينه كاربست يافته‌هاي جديد و نوآوري در مدارس و نظام تعليم وتربيت رسمي عمومي با همكاري حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و مراكز علمي و پژوهشي