تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


دکتر مخبر دزفولی:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می تواند روحیه ایثار را در نسل جوان استمرار بخشد


آئین اختتامیه همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش، روز یکشنبه 1396/12/6 با حضور دکتر مخبر دزفولی، در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر مخبر دزفولی در این مراسم طی سخنانی گفت: باید ابتدا تکریم و تعظیم خود به مقام والای امام(ره) و شهدای گرانقدر دفاع مقدس را از ابراز کنیم زیرا دفاع مقدس خود یک آموزش و پرورش بزرگ و مؤثر بود و در آن تفاوت دفاع با جنگ و از خودگذشتگی و ایثار با منفعت‌طلبی و دنیاطلبی به روشنی آشکار شده بود.
وی با تأکید بر مفهوم «امید» و با بیان این که بزرگترین قشر امیدآفرین برای آینده، نسل جوان است، افزود: یک نسل امیدوار و دارای آرمان که آینده را روشن می‌بیند می‌تواند ضمن ایثارگری میدان‌های بزرگی مانند دفاع مقدس را اداره کند.
وی ضمن بیان این مطلب که میزان محور بودن امید و آرمان‌خواهی و روشن دیدن آینده جامعه ایرانی در نگاه و رفتار ما و در کتب درسی است، ادامه داد: اگر امید را محور قرار دهیم می‌توانیم یاد دفاع مقدس را نیز در ذهن و روش و منش دانش‌آموزان جا بیندازیم و باید گفت تزریق روحیه ناامیدی به جامعه خیانت است.
وی یکی از اشکالات را بی توجهی یا کم اهمیت جلوه دادن داشته‌ها دانست و گفت: تمام اتفاقات خوب و شایسته که بعد از دفاع مقدس در کشور روی داده و امروز ایران را علیرغم همه دشمنی‌ها به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرده است،‌ سرچشمه گرفته از داشته‌ها و سرمایه‌هایی است که ریشه در دوران دفاع مقدس دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر ما این دوره را درک کرده باشیم متوجه می‌شویم که از خودگذشتگی، دفاع از کشور، دفاع از اعتقادات و مبانی دینی و اسلامی و دفاع از فرهنگ و تمدن به چه معناست.
دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: ما در دوران دفاع مقدس در مقابل دشمنان مقاومت کردیم و اجازه ندادیم وجبی از خاک کشور جدا شود و اگر گفته شود توفیقات علمی ما در سطح جهانی به همان دفاع جانانه ارتباط دارد، نباید تعجب کنیم.
وی افزود: ما امروز در هر رشته‌ای از علوم و فناوری‌های پیشرفته و مدرن دنیا حرفی برای گفتن داریم یک عقبه جهادی دارد.
وی با تأکید بر این که این جملات شعار نیست و عین واقعیت است،‌ ادامه داد: شما یک دانشمند را نمی‌توانید در عرصه‌های گوناگون فناوری‌های پیشرفته در کشور بیابید که تفکر او ریشه در آرمان‌های دفاع مقدس نداشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دانشمندان برجسته ما در حوزه‌های مختلف علمی، مانند سلول‌های بنیادی و ... بچه‌های جهادی و انقلابی هستند که با وضو در آزمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و در فناوری هسته‌ای نیز بدون هیچ گونه اغراق باید گفت که بیش از 90 درصد دانشمندان و محققان ما در این عرصه از دانش ‌آموزی تا دوره‌های تخصصی خود را در داخل کشور سپری کرده‌اند.
وی افزود: اینها همه آثار دفاع مقدس در تربیت نیروی انسانی در کشور ما بوده است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گزارش سال 2016 سازمان ملل در زمینه توسعه نیروی انسانی که ایران را جزو کشورهای دارای توسعه انسانی بالا معرفی کرده است،‌ ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بعد از دفاع مقدس برای توسعه انسانی پرشتاب سرمایه‌گذاری کرده و شاخص‌ها در زمینه‌های توسعه آموزش همگانی،‌ توسعه آموزش و پژوهش عالی،‌ بهداشت عمومی جامعه، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و ... که هیچ کدام قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست نشان از موفقیت در این زمینه دارد.
وی گفت: پیشرفت ما در زمینه بهداشت و سلامت،‌ ارائه خدمات علمی در حوزه بهداشت و درمان و نیز علوم مهندسی پس از انقلاب بی نظیر بوده،‌ اما گاهی ما از داشته‌های‌مان غفلت کرده و سرچشمه‌های شکل‌دهنده با آن را فراموش می‌کنیم.
دکتر مخبر دزفولی افزود: اگر ما زمینه‌های مهندسی در دوره دفاع مقدس را نداشتیم امروز اتفاقات بزرگی که در زمینه‌های گوناگون مهندسی در کشور در حال روی دادن است،‌ شکل نمی‌گرفت.
عضو هیئت دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه این موضوعات در نظام تعلیم و تربیت، ادامه داد: این که این موضوعات چقدر در آموزش و پرورش رسمی معارف دفاع مقدس حضور دارد و چقدر ما باورمندانه نسبت به ارائه این مطالب در تنظیم کتب درسی و نیز باورمند کردن معلمان به انتقال این مفاهیم کار کرده‌ایم، محل مناقشه و سخن می‌تواند باشد.
وی آشکار شدن تأثیرات نظام آموزشی را در خروجی دانشگاه‌ها نشانه باز شدن این مسیر توصیف کرد و گفت: قطعا آنچه امروز در پیشرفت دانشگاه، علم، فناوری و دانش‌های پیشرفته در کشور می‌بینیم با آموزش و پرورش مرتبط است،‌ اما ما هنوز با وضع مطلوب و آرمانی فاصله داریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی راه رسیدن به وضع مطلوب و آرمانی را امید دانست و افزود: پمپاژ ناامیدی سم مهلک این جریان رو به جلو در کشور ماست و ما گاهی وقت‌ها در جریان تعلیم و تربیت و انتقال مفاهیم،‌ به جای پمپاژ امید و به جای سرعت بخشیدن به این نگاه آرمانی به عکس عمل می‌کنیم یا توجه لازم را به داشته‌های‌مان مبذول نمی‌داریم.
دکتر مخبر دزفولی چنین رویکردی را مبنای تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست و ضمن توصیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان محصول این رویکرد، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در این زمینه ادامه داد: ایشان سند تحول را نسخه شفابخش آموزش و پرورش خوانده و بر اجرای آن بارها تأکید داشته‌اند.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: با اجرای این نسخه نسلی پرورش پیدا خواهد کرد که دیگر دنباله‌رو و مقلد نیست.
وی با اشاره به دوران دفاع مقدس به عنوان دورانی که در آن ایرانیان به خودباوری رسیدند، افزود: در آن دوران ما به این باور رسیدیم که خودمان می‌توانیم کارهای‌مان را جلو ببریم و همه با وحدت برای حفظ کشور و محفوظ ماندن عزت ایران اسلامی تلاش می‌کردند.
دکتر مخبر دزفولی ضمن الگو خواندن سبک زندگی دوران دفاع مقدس ادامه داد: سبک زندگی در آن دوران می‌تواند مبنای یک دوره آموزشی بسیار خوب باشد و به عنوان یک الگو برای آینده طراحی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عنوان همایش، شکل گرفتن نگاهی که در آن آرمانی‌ترین،‌ زیباترین و پرمعناترین بخش انقلاب اسلامی به تعلیم و تربیت پیوند زده شده را به فال نیک گرفت و گفت: البته پیش بردن این مسیر نیاز به سازوکار لازم و طراحی روش‌های مناسب در جنبه‌های گوناگون فرهنگی، ادبی، هنری و ... دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر استفاده از ظرفیت معلمان به عنوان قشری کم توقع و ایثارگر و دارای بینش و منش فرهنگی، در انتقال این مفاهیم افزود: جریانی که از این همایش آغاز شده می‌تواند در مسیرهای مختلف ادامه یابد اما باید نتیجه فعالیت‌های انجام شده تا کنون به لحاظ کیفی مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: تا اینجا خروجی نظام تعلیم و تربیت ما از آموزش و پرورش تا دانشگاه این بوده که الان این باور وجود دارد که کشور می‌تواند خودش را اداره کند و مغزهای متفکر این جامعه می‌توانند آینده کشور را بسازند،‌ اما این که در کدام بخش روش‌های آموزشی ما و انتقال داده‌های علمی به دانش‌آموزان بهتر یا بدتر بوده است، چیزی است که کارشناسان فن باید آن را مورد بررسی قرار دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی ماندن در شیوه‌های گذشته و در عین حال امید بستن به رفع مشکلات نظام تعلیم و تربیت و ساماندهی آینده آن را خطا دانست و گفت: ما بایستی تعلیم و تربیتی را که ریشه در دفاع مقدس و ارزش‌های انقلاب دارد برای آینده‌ای که جوانان ما را خواهد ساخت، بهنگام کنیم.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تأکید سند تحول بر پرورش و تربیت نسلی خلاق، شجاع، جهادگر، ایثارگر،‌ دانشمند و متعهد افزود: ما در بسیاری از یادگارهای دفاع مقدس این صفات را به صورت عینی تجسم‌یافته مشاهده می‌کنیم و باید به دنبال این باشیم که شیوه‌های تبیین آن را در مفاهیم درسی و آموزشی و انتقال به دانش‌آموزان پیدا کنیم.
وی ادامه داد: روش‌های این کار باید با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط دوستان و کارشناسان تدوین شود.
دکتر مخبر دزفولی گفت: یک سند ملی، بومی، واقع‌بینانه و آینده‌نگر برای نظام آموزش و پرورش تدوین شده است و چون این سند تواناست این همه مخالف دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر این سند مهم اجرا نشود، ‌اسناد جعلی،‌ تحریف شده و یا وادراتی به جای آن اجرا خواهد شد و فقط سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می تواند روحیه ایثار را در نسل جوان استمرار بخشد.
وی در پایان نیز گفت: کارهای انجام شده قابل تقدیر است و ناکافی است و بیشتر باید حجم کیفی کار مد نظر قرار گیرد.
كد خبر:41705
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/12/08